مجله برنج

طرز تهیه برنج کته

برنج ایرانی

معرفی برنج کته

قبل از بررسی طرز تهیه برنج کته به معرفی خواص این نوع برنج می پردازیم. اکثر ایرانیان علاقه زیادی به برنج کته دارند. این نوع پخت علاوه بر خواص بسیاری که دارد در کوتاه ترین زمان ممکن آماده می شود. برنج از خانواده غلات محسوب می شود. این غلات دارای ویتامین های خانواده B و کربوهیدرات می باشد. به همین علت از کالری بالایی برخوردار است. زمانی که برنج به صورت کته پخته شود خواص آن نسبت به سایر روش های پخت افزایش می یابد و همچنین ارزش غذایی آن بالاتر است. کته روش سنتی پخت برنج در ایران می باشد.

خواص برنج کته

یکی از ویتامین های موجود در برنج کته، ویتامین B1 است.  ویتامین B1  از نوع ویتامین های حلال در آب محسوب می شود. به همین علت مصرف این نوع ویتامین سبب افزایش توانایی مغز، کاهش استرس و عملکرد مناسب قلب می شود. برای پخت برنج به صورت کته نیازی به دور ریختن آب برنج نیست. به همین علت ویتامین های موجود در برنج حفظ خواهد شد. پخت برنج با این روش سنتی، سبب کاهش چربی برنج  و همچنین حذف کلسترول موجود در برنج می شود. برای پخت برنج با این روش سنتی از روغن کمی استفاده می شود. از مهم ترین خواص این نوع برنج می توان به میزان پروتئین بالای آن اشاره کرد.

طرز تهیه برنج به روش کته

همانطور که گفته شد برای پخت برنج کته، نیازی به آبکش کردن آن نیست و به همین علت دارای ارزش غذایی بالایی است. طرز تهیه برنج با این روش سنتی بسیار آسان تر از برنج آبکشی می باشد. طرز تهیه برنج آبکشی دردسر های بسیاری دارد. علاوه بر دردسر هایی که این روش دارد از ارزش غذایی کمتری نسبت به روش پخت سنتی برخوردار می باشد. برای پخت یک برنج کته خوب و با کیفیت در ادامه همراه ما باشید.

مرحله اول پخت برنج

برای پخت برنج کته در مرحله اول باید برنج را خوب بشویید. حدود سه الی چهار بار باید آب برنج خود را تعویض نمایید. زمانی که آب برنج شفاف شد دیگر نیازی به شستشوی آن نیست. بعد از شستشو باید برنج خود را به مدت دو الی بیست ساعت در آب و نمک خیس کنید. بعد از گذشت زمان ذکر شده می توانید برنج خود را در قابلمه بریزید. به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج درون قابلمه آب بریزید.

برنج کته

مرحله دوم

اگر در زمان خیس کردن برنج خود به مدت دو الی بیست ساعت از نمک استفاده نکردید، در این مرحله می توانید یک قاشق غذاخوری نمک در قابلمه بریزید. همچنین برای پخت برنج نیاز به یک قاشق غذاخوری روغن دارید. بعد از اضافه کردن نمک و روغن قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که باید قابلمه را بدون در بر روی حرارت قرار دهید تا آب برنج بخار شود. زمانی که آب جوش آمد، بر روی برنج کف به وجود می آید. کف برنج را بگیرید و حرارت شعله را کم کنید.

زمانی که مقدار زیادی از آب برنج بخار شد و تنها مقدار کمی از آن باقی ماند، می توانید با استفاده از یک قاشق برنج را جمع و به شکل یک کوه آن را درست کنید. با استفاده از یک قاشق و یا ته ملاقه بر روی برنج خود سوراخ هایی درست کنید. در قابلمه خود را همراه با دم کنی بر روی برنج قرار دهید. بعد از گذشت مدتی برنج شما دم می کشد.

مرحله سوم پخت

بعد از گذاشتن در قابلمه بر روی برنج، حرارت آن را کم کنید تا به صورت کامل دم بکشد. بعد از گذشت 30 دقیقه برنج کته آماده می باشد. هنگام کشیدن برنج برای جلوگیری از له شدن آن بهتر است با کفگیر زیاد به برنج فشار نیاورید. کته شما آماده است می توانید آن را میل کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

فوت و فن های پخت برنج کته

  1. اکثر غذاهای ایرانی را می ‌توانید همراه با برنج کته سرو کنید. تمامی خورشت های ایرانی قابل سرو با برنج کته می باشند. همچنین شما عزیزان می توانید میرزاقاسمی را با این نوع برنج میل کنید.
  2. برای تهیه کته بهتر است از برنج ایرانی استفاده نمایید. پخت کته با این نوع برنج از طعم و کیفیت بیشتری برخوردار است. البته با استفاده از برنج های خارجی می‌توانید به تهیه کته بپردازید. اگر برای تهیه کته از برنج هندی استفاده می نمایید، باید مدت زمان بیشتری نسبت به برنج ایرانی، آن را در آب خیس کنید. همچنین این نوع برنج برای پخته شدن با روش کته به زمان بیشتری نیاز دارد. برای تهیه انواع برنج های ایرانی و خارجی می توانید به سایت برنج بازار مراجعه نمایید.
  3. اگر از برنج دودی برای تهیه کته استفاده می کنید. بهتر است از زیاد شستن برنج خودداری نمایید. زیرا عطر برنج از بین می رود.
  4. برای پخت برنج کته، همانطور که گفته شد نیازی به آبکشی برنج نیست. به همین علت مقدار کمی نمک اضافه نمایید تا از شور شدن برنج شما عزیزان جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *