مجله برنج

طرز تهیه برنج آبکش ساده

برنج آبکش

آبکش کردن برنج از روش های پخت این محصول به حساب می آید. این روش پخت در کشور رواج بیشتری نسبت به سایر روش های پخت دارد. زیرا ظاهر برنج در زمان پخت با روش آبکش کردن نسبت به سایر روش ها بهتر است. در این روش پخت، دانه های برنج به یکدیگر نمی چسبند. به همین علت برای مهمانی ها و مراسم های خود می توانید برنج را با روش آبکش کردن، بپزید. برای مراسم ها و مهمانی ها می توانید از روش کته و بخار پز برای پخت برنج خود استفاده کنید. در این مقاله به بررسی روش پخت برنج آبکش می پردازیم. با بکارگیری نکاتی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، می توانید بدون هیچ مشکلی به پخت برنج آبکش بپردازید.

مرحله اول از پخت برنج آبکش

در مرحله اول از پخت برنج آبکش باید ابتدا برنج خود را پاک کنید. سپس برنج را درون کاسه ای بریزید و سطح آن را با آب بپوشانید. برای چند بار متوالی برنج را با آب شستشو دهید تا آب برنج به رنگ شفاف در بیاید. سپس یک قاشق غذاخوری نمک به آب برنج اضافه کنید.

مرحله دوم پخت برنج

بعد از اضافه کردن نمک به برنج، به مدت دو ساعت آن را کنار بگذارید، تا خیس بخورد. در مرحله بعد قابلمه ای که سایز آن مناسب با مقدار برنج باشد، انتخاب کنید. اگر 4 پیمانه برنج خیس کرده اید، به ۸ الی ۹ پیمانه آب نیاز است.

مرحله سوم

در این بخش به توضیح در خصوص مرحله سوم از پخت برنج آبکش می پردازیم. در این مرحله در قابلمه ای که برای پخت برنج انتخاب کرده اید، آب بریزید. برای پخت برنج باید نصف قابلمه را با آب پر کنید. سپس قابلمه را بر روی حرارت زیاد قرار دهید‌ تا در زمان کوتاهی آب جوش بیاید. زمانی که آب جوش آمد، یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. آبی که در مرحله قبل به برنج اضافه کرده بودید تا خیس بخورد را خالی کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله از پخت برنج آبکش، باید برنج خیس خورده را به آبی که جوش آمده است اضافه کنید. سپس یک کفگیر بردارید و شروع به هم زدن برنج کنید تا دانه های آن به یکدیگر نچسبند. بعد از گذشت 8 دقیقه، یک دانه برنج را با دو انگشت فشار دهید.

مرحله پنجم از پخت برنج آبکش

در این بخش به توضیح در خصوص مرحله پنجم از پخت برنج آبکش می پردازیم. در این مرحله بعد از برداشتن دانه برنج از قابلمه، با انگشت آن را فشار دهید. اگر دانه برنج له شد زمان آبکش کردن برنج است. اما اگر برنج له نشد باید زمان بیشتری صبر کنید.

برنج آبکش

مرحله ششم

با انجام یک تست دیگر می توانید زمان آبکش کردن برنج خود را تخمین بزنید. یک دانه برنج را لای دندان خود قرار دهید. اگر مغز دانه برنج کمی سفت و اطراف آن نرم شده بود، می توانید برنج خود را آبکش کنید. اما اگر اطراف دانه برنج، مانند مغز آن سفت بود، باید چند دقیقه دیگر صبر کنید، سپس می توانید برنج خود را آبکش کنید. زمانی که برنج را آبکش کردید، با آب سرد آن را شستشو دهید تا نشاسته اضافی که درون برنج وجود دارد، خارج شود.

مرحله هفتم

در این مرحله، برنج آبکش شده را دو الی سه مرتبه تکان دهید تا حرارت از برنج های لایه زیر خارج شود. اگر حرارت در برنج باقی بماند، سبب له شدن دانه های آن می شود. قابلمه را مجدد بر روی حرارت قرار دهید. حرارت را کم کنید تا قابلمه به صورت کامل خشک شود.

مرحله هشتم

در این مرحله از پخت برنج آبکش، روغن مایع را درون قابلمه ای که بر روی حرارت قرار داده اید بریزید. زعفران دم کرده را به روغن درون قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه را کمی تکان دهید تا روغن و زعفران مخلوط شوند.

مرحله نهم

با استفاده از کفگیر برنج آبکش شده را درون قابلمه بریزید. برنج را به صورت یکدفعه داخل قابلمه نریزید. با استفاده از دسته کفگیر در وسط برنج سوراخ ایجاد کنید. سوراخ هایی که ایجاد می کنید، سبب خارج شدن بخار کف قابلمه می شوند.

برنج آبکش

مرحله نهم از پخت برنج آبکش

سوراخ های ایجاد شده، سبب نچسبیدن دانه های برنج آبکش شده به یکدیگر می شوند. برای اینکه برنج آبکش شده زودتر آماده شود، می توانید از دم کنی استفاده کنید. شعله را کم کنید تا از سوختن برنج شما عزیزان جلوگیری شود.

مرحله یازدهم از پخت برنج

برنج آبکش شده خود را به مدت 10 دقیقه بر روی حرارت بالا قرار دهید‌. در این مدت بخار داخل برنج می پیچد. بعد از گذشت 10 دقیقه حرارت را کم کنید تا از سوختن برنج جلوگیری شود. برنج آبکش شده را به مدت 30 الی 40 دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار دهید. اگر برنج خریداری شده توسط شما عزیزان از نوع عطری باشد، بعد از مدت کوتاهی عطر برنج در فضا می پیچد. جهت خرید برنج عطری با کیفیت بالا می توانید به سایت برنج بازار که یکی از معتبرترین سایت ها در زمینه فروش برنج می باشد، مراجعه فرمایید.

مرحله نهایی از پخت برنج آبکش

بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، برنج آبکش شما عزیزان آماده سرو می باشد. با استفاده از کفگیر به آرامی برنج را هم بزنید. سپس می توانید دورن دیس مورد نظر خود آن را سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *