مجله برنج

تاثیر برنج تراریخته بر محیط زیست

برنج تراریخته

از گونه های نوین برنج در ایران می توان به برنج تراریخته اشاره کرد. برنج جزو محصولات کشاورزی بومی کشور به حساب می آید که کاشت آن در نقاط مختلفی از کشور انجام می شود. کاشت برنج در استان های شمال کشور مانند استان های گیلان، مازندران و گلستان از محدودیت هایی برخوردار شده است. از مواد غذایی پرمصرف در بین ایرانیان می توان به برنج اشاره کرد. از زمان های گذشته این نوع غلات به عنوان یکی از پرمصرف ترین ماده های غذایی در بین ایرانیان شناخته می شده است. امروزه این برنج به عنوان یک کالای وارداتی و همچنین یکی از محصولات کشاورزی تبدیل شده است.

تاریخچه تولید محصولات تراریخته

برنج تراریخته یکی از محصولات تراریخته محسوب می شود. به محصولاتی که از طریق اصلاح ژنتیک و مهندسی تولید شده اند و به تولید انبوه رسیده اند، تراریخته گفته می شود. در این روش از دی ان ای یک گیاه و یا یک جانور استفاده می کنند و تغییراتی در آن ایجاد می کنند.  زمانی که تغییرات ایجاد شده سبب ایجاد ویژگی های مثبت در دی ان ای گیاه شود، آن را به درون سلول های همان گیاه و یا جانور منتقل می کنند. بعد از انجام کارهای گفته شده، با روش های مختلفی آن جانور و یا گیاه را به تولید انبوه می رسانند.

اولین محصول تراریخته

در صنعت کشاورزی محصولات بسیاری به روش تراریخته تولید می شوند. از محصولات تراریخته می توان به گوجه فرنگی، برنج، ذرت، پنبه و غیره اشاره کرد. گوجه فرنگی اولین محصول کشاورزی تراریخته در دنیا می باشد. امروزه محصولات غذایی و غیرغذایی  بسیاری از روش تراریخته تولید می شوند. تولید محصولات تراریخته در 24 کشور انجام می شود. در نهایت محصولات تولید شده را به سراسر دنیا صادر می کنند.

برنج تراریخته چیست؟

همانطور که گفته شد از محصولات کشاورزی نوین می توان برنج تراریخته را نام برد. اولین برنج تراریخته ایرانی، برنج طارم مولایی می باشد. این محصول از طریق مهندسی ژنتیک ساخته شده است. در این روش در قسمت های مختلف گیاه برنج مانند ساقه ها، برگ ها پروتئین خاصی به نام  cry1ab گنجانده شده است. وجود این نوع پروتئین در گیاه برنج، به دفع قوی کرم ساقه خوار و دفع دیگر آفات کمک بسیاری می کند. بنابراین وجود پروتئین  cry1ab در گیاه برنج سبب کاهش مصرف سموم کشاورزی شده است. هر چه در مرحله رشد گیاه برنج از سموم کمتری استفاده شود محصول سالم تری به دست مصرف کنندگان می رسد. همچنین تولید این نوع برنج  برای کشاورزان از لحاظ اقتصادی و از لحاظ تولید محصول سالم تر، گزینه مناسب تری می باشد.

از ویژگی های ظاهری می توان به دانه های باریک و بلند آن اشاره کرد. همچنین رنگ این نوع برنج، سفید شیشه ای یا کدر می باشد. با این حال هیچ روشی جهت شناسایی دقیق برنج تراریخته وجود ندارد. شناسایی این نوع برنج ها توسط کارشناسان در آزمایشگاه های مجهز امکان پذیر می باشد.

برنج تراریخته

تاثیرات برنج تراریخته بر محیط زیست

در راستای افزایش امنیت تولید غذا، مهندسان کشاورزی اقدام به تولید برنج تراریخته کرده اند. یکی از مهم ترین مسائلی که بعد از رواج برنج تراریخته، ذهن مهندسان را به خود مشغول کرده است، سلامت غذایی این محصول می باشد. به همین علت، برخی از مردم در خصوص مزایای این محصول صحبت می کنند و عده ای دیگر به بررسی معایب آن می پردازند. این محصول دارای اثراتی بر روی محیط زیست می باشد. به عنوان مثال کاشت این برنج سبب به خطر افتادن حیات وحش می شود و از این جهت دارای معایبی برای محیط زیست می باشد. کاشت این محصول سبب به خطر افتادن زندگی گونه های جانوری می شود. حشرات نمونه ای از جانورانی هستند که با کاشت برنج تراریخته زندگی آنها به خطر می افتد. با این حال خطر کاشت این محصول تا به امروز، از سوی هیچ مرکزی تایید نشده است.

نحوه تشخیص محصول تراریخته

برنج تراریخته یکی از محصولات رواج یافته در ایران می باشد. با این حال عده ای افراد نسبت به تولید این محصول معترض بوده اند. در صورتی که بسیاری از برنج های خارجی که وارد کشور می شوند، از طریق روش تراریخته تولید شده اند و هیچ گاه اعتراضی نسبت به واردات این نوع محصول صورت نگرفته است. روش خاصی برای شناسایی برنج تراریخته وجود ندارد. در ایران تنها برنج طارم مولایی به صورت تراریخته تولید می شود. با این حال اگر برنج خارجی خریداری کردید و به دنبال روشی برای شناسایی تراریخته بودن آن هستید، می توانید به اندازه دانه های آن، یکدست بودن آن یا میزان درخشندگی دانه های برنج توجه فرمایید‌. برنج بازار یکی از سایت های معتبر در زمینه فروش انواع برنج ایرانی و خارجی می باشد. جهت خرید برنج مدنظر خود می توانید به این سایت مراجعه کنید.

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص برنج تراریخته به دست آورده باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *