مجله برنج

چرا به برنج هندی باسماتی می گویند؟

خرید برنج ارزان

برنج هندی چیست؟

برنج هندی دارای خواص بسیاری است. از معروف ترین و با کیفیت ترین برنج های هندی، می توان به برنج باسماتی اشاره کرد که  جزو بهترین برنج ها در دنیا محسوب می شود. دانه های برنج باسماتی بلند و کشیده می باشد و دارای طعم بسیار خوبی است. برنج باسماتی در کشور های آسیایی به علت عطر و طعم خوبی که دارد، از طرفداران بسیاری برخوردار می باشد. از ترکیبات برنج باسماتی می توان به انواع ویتامین ها و اسید های ضروری برای بدن، اشاره کرد. میزان کلسترول این نوع برنج پایین است. به همین علت مصرف آن میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع دو را کاهش می دهد. بیشترین میزان کشت برنج باسماتی در کشور های پاکستان و هندوستان انجام می شود. به همین علت این نوع برنج با عنوان برنج هندی یا برنج پاکستانی در ایران شناخته می شود. این نوع برنج جزو برنج های خارجی محسوب می شود که جهت خرید آن می توانید به سایت برنج بازار مراجعه کنید.

علت نامگذاری این نوع برنج هندی

همانطور که گفته شد برنج باسماتی نوعی برنج هندی است که از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. این برنج دارای قدمت بسیاری می باشد و کشت آن از چندین هزار سال پیش شروع شده است. باسماتی واژه ای هندی است. این واژه در زبان فارسی به معنی خوشبو و خوش عطر می باشد. این برنج هندی با توجه به عطر و بوی بسیاری که دارد با عنوان باسماتی در بین مردم شناخته می شود. بعد از پخت برنج باسماتی، اندازه دانه های آن دو برابر می شود.

بررسی نوع های برنج باسماتی

برنج هندی باسماتی، در دو نوع سفید و قهوه ای تولید می شود. در پخت غذا های آسیای جنوبی و هندی از این نوع برنج استفاده های بسیاری می شود. عطر و بوی برنج باسماتی، شبیه به عطر گل و آجیل می باشد. این برنج دارای بافتی نرم و کرکی است. به همین علت برای پخت انواع پیلاف، پودینگ، انواع دسر و غذاهای چینی از این نوع برنج استفاده های بسیاری می شود.

کیفیت برنج هندی

برنج باسماتی نوعی برنج هندی است که دارای کیفیت بالایی می باشد. در زمان های گذشته ثروتمندان از این نوع برنج که از کیفیت و عطر خوبی برخوردار بوده است، مصرف می کردند. در زمان پخت دانه های برنج باسماتی به یکدیگر نمی چسبند و در زمان سرو از ظاهر خوبی برخوردار هستند. این برنج در خاک هایی که از مواد معدنی بسیاری برخوردار هستند، رشد می کند. به همین علت ارزش غذایی بالایی دارد. ویتامین ها و سایر مواد مغذی موجود در برنج هندی در زمان پخت حفظ می شوند.

برنج هندی

برنج هندی

خواص برنج هندی

در این بخش به بررسی برنج باسماتی که نوعی برنج هندی است، می پردازیم.

  1. برنج هندی از نوع باسماتی دارای ارزش غذایی بسیاری است. این برنج به علت خواص بسیاری که دارد از رشد سلول های سرطانی در بدن پیشگیری می کند. همچنین برنج باسماتی نسبت به سایر برنج های هندی از ارزش غذایی و خواص بیشتری برخوردار می باشد.
  2. افرادی که بیماری دیابت دارند، می توانند برنج هندی از نوع باسماتی را در لیست غذایی خود قرار دهند. زیرا شاخص گلیسمی در این نوع برنج پایین می باشد و برای افرادی که دیابت دارند، گزینه مناسبی به حساب می آید.
  3. میزان کربوهیدرات موجود در برنج باسماتی زیاد است. به همین علت قدرت سیرکنندگی این برنج بالا می باشد. در نهایت افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند می توانند به مصرف برنج باسماتی بپردازند. زیرا با مصرف مقدار کمی از این برنج، برای مدت طولانی احساس گشنگی به سراغ آنها نخواهد آمد.
  4. از دیگر ترکیبات موجود در برنج هندی می توان به فیبر اشاره کرد. فیبر موجود در این نوع برنج زیاد می باشد. در تقویت سیستم گوارشی بدن، فیبر نقش مهمی دارد.

تفاوت های برنج ایرانی و باسماتی

  1. از مهم ترین تفاوت های موجود بین این نوع برنج هندی و ایرانی می توان به ظاهر آنها اشاره کرد. برنج هندی از نوع باسماتی از دانه های بلند و کشیده ای تشکیل شده است. در حالی که برنج های ایرانی از لحاظ سایز دانه کوچک تر می باشند.
  2. برنج های هندی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند از لحاظ عطر و طعم شبیه به برنج های ایرانی می باشند. با این حال اکثر برنج های هندی که کیفیت بالایی ندارند، از لحاظ عطر و بو قابل مقایسه با برنج های ایرانی نیستند.
  3. برای پخت انواع برنج هندی آب بسیاری نیاز است. در حالی
  4. که برای پخت برنج های ایرانی نسبت به برنج های هندی از آب کمتری استفاده می شود. اگر برای پخت برنج های ایرانی از آب به مقدار زیاد استفاده کنید، امکان چسبیده شدن دانه های برنج به یکدیگر زیاد می شود. اگر برای پخت برنج باسماتی از آب به مقدار زیاد استفاده کنید، هیچ گاه دانه های برنج به دیگر نمی چسبند.

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص برنج باسماتی که نوعی برنج هندی می باشد، به دست آورده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *