مجله برنج

جزئیات برنج بدون سموم دفع آفات در یک نگاه

برنج بدون سموم

از مهم ترین اقلام غذایی در ایران می توان به برنج اشاره کرد. اکثر ایرانیان برنج را به عنوان یک ماده غذایی اصلی می شناسند. به همین علت در زمان خرید این نوع غلات، به میزان کیفیت و ارگانیک بودن آن توجه بسیاری می کنند. در این مقاله به معرفی برنج بدون سموم و خواص آن می پردازیم.

برنج بدون سموم چیست؟

 برنج بدون سموم با عنوان برنج ارگانیک در بین مردم شناخته می شود. به محصولی که در مراحل کاشت، داشت و برداشت آن از سموم شیمیایی استفاده نشود، ارگانیک گفته می شود. به عبارت دیگر  محصولات ارگانیک مانند برنج ارگانیک محصولاتی هستند که تمام مراحل رشد آنها هماهنگ با سیستم طبیعی است. در تولید این محصولات از سموم دفع آفات گیاهی مانند علف هرز کش ها، قارچ کش ها و غیره استفاده نمی کنند.

محصول ارگانیک چگونه تولید می شود؟

برنج بدون سموم از محصولات ارگانیک به حساب می آید، که  برای تولید آن از بذر سالم که فاقد هر گونه آفت و بیماری است، استفاده می کنند. از خاک هایی که دارای کود حیوانی هستند برای کاشت برنج بدون سموم استفاده می شود. از زنبور تریکوگراما و تله فرمونی برای دفع آفت کرم ساقه خوار برنج استفاده می کنند. با بکارگیری روش نام برده شده، برنج بدون استفاده از سموم شیمیایی رشد می کند. برنج ارگانیک از کیفیت بالاتری نسبت به سایر برنج ها برخوردار می باشد. همچنین این نوع برنج سالم تر است.

کشت برنج بدون سموم در ایران

برنج بدون سموم برای اولین بار در استان های شمالی کاشته شده است. کشت این نوع برنج دارای فواید بسیاری برای محیط زیست می باشد. برای کاشت برنج ارگانیک از آب کمتری استفاده می شود. همچنین همانطور که گفته شد برای تولید برنج ارگانیک از کود های شیمیایی و سموم دفع آفات استفاده نمی شود. بنابراین برای تولید برنج ارگانیک هیچ هزینه ای صرف خرید کود های شیمیایی و سموم دفع آفات نمی شود. برنج بدون سموم یک محصول سالم و اصولی به حساب می آید که تولید آن کمک بسیاری به حفظ محیط زیست می کند.

نحوه تولید برنج ارگانیک

برای تولید برنج های بدون سموم از روش های طبیعی استفاده می کنند. کشاورزان در زمین های تمیز که فاقد مواد شیمیایی و آلودگی هستند، اقدام به کاشت برنج ارگانیک می کنند.

تفاوت برنج ارگانیک و معمولی

آرسنیک اصلی ترین تفاوت بین برنج بدون سموم و معمولی می باشد. از مواد طبیعی در خاک می توان به آرسنیک اشاره کرد. برنج های معمولی دارای مقدار زیادی آرسنیک هستند. زیرا در تولید این نوع برنج ها از آفت کش های بسیاری استفاده می کنند. بنابراین استفاده از آفت کش سبب افزایش مقدار آرسنیک در خاک می شود. در گیاهان مقداری از این عنصر وجود دارد. آرسنیک آلی و آرسنیک معدنی از ترکیبات این عنصر محسوب می شوند. آرسنیک آلی نسبت به آرسنیک معدنی از سمیت بیشتری برخوردار می باشد. در صورتی که این عنصر جذب برنج شود، سبب سمی شدن آن خواهد شد. جهت خرید برنج ارگانیک و سالم می توانید به سایت برنج بازار مراجعه کنید.

برنج بدون سموم

بررسی فرایند های اساسی جهت کاشت برنج ارگانیک

مزارعی که اقدام به کاشت برنج بدون سموم می کنند باید فرآیند های اساسی که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم را داشته باشند.

  1. واریته ها: کشاورزان می توانند از واریته هایی که نام آنها در فهرست استفاده های مجاز، وجود دارند استفاده کنند. همچنین کشاورزان نمی توانند از ارقام گیاهی اصلاح شده ژنتیکی جهت تولید برنج بدون سموم استفاده کنند.
  2. کود: برای تولید برنج ارگانیک فقط از کود های آلی مانند کود سبز کمپوست شده و کود دامی می توان استفاده کرد. استفاده از محرک های شیمیایی رشد و کود های شیمیایی جهت تولید برنج ارگانیک ممنوع اعلام شده است.
  3. آبیاری: نوع آبی که برای آبیاری برنج ارگانیک استفاده می شود از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از آب تمیز و بدون هیچ آلودگی جهت تولید این نوع محصول ضروری است. استفاده از آب آلوده سایر مزارع جهت تولید برنج بدون سموم ممنوع می باشد.
  4. آفت کش ها: برای تولید برنج ارگانیک از هیچ گونه سموم شیمیایی مانند قارچ کش ها، علف کش ها و آفت کش ها استفاده نمی شود.
  5. خشک کردن: خشک کردن برنج بدون سموم بلافاصله بعد از برداشت آن انجام می شود. میزان رطوبت موجود در برنج باید به 12 الی 13 درصد برسد.
  6. بسته بندی: محل بسته بندی برنج بدون سموم باید تمیز و به دور از هر گونه آلودگی باشد. از ورود هر گونه آلودگی مانند سنگ، زباله، حشرات و غیره در زمان بسته بندی برنج باید جلوگیری شود.

فواید مصرف برنج بدون سموم

مصرف برنج ارگانیک نسبت به مصرف برنج های معمولی دارای فواید بیشتری است. برنج ارگانیک از افزودنی های غذایی کمتری برخوردار است. افراد با مصرف برنج ارگانیک کمتر در معرض مواد شیمیایی مضر قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *