مجله برنج

برنج کهنه چیست؟

برنج کهنه

برنج کهنه چیست؟

به برنج هایی که از زمان برداشت تا عرضه و فروش آنها 4 الی 6 ماه گذشته باشد، برنج کهنه گفته می شود. زمانی که برنج را برداشت می کنند، دارای رطوبت است. خرید برنجی که دارای رطوبت است به مرور زمان سبب شپشک زدن آن می شود. به همین علت بعد از برداشت برنج، آن را انبار می کنند تا میزان رطوبت موجود در برنج از بین برود. کهنه شدن برنج طی مراحل پیچیده ای اتفاق می افتد. همانطور که گفته شد کهنه شدن برنج بعد از برداشت و انبار کردن آن آغاز می شود. از عوامل تاثیر گذار بر روی کهنه شدن برنج می توان به زمان، دما و شرایط اشاره کرد. زمانی که برنج کهنه شود، تغییراتی در میزان رطوبت موجود در دانه ها، طعم و رنگ ایجاد می شود.

تشخیص برنج تازه از برنج کهنه

اگر به دنبال تشخیص نوع برنج از روی دانه های آن هستید، باید از مهارت زیادی برخوردار باشید. تشخیص برنج مانده از برنج تازه کار آسانی نیست. تنها کارشناسان و پژوهشگران که در زمینه انواع برنج دارای اطلاعات زیادی هستند، می توانند به تشخیص نوع برنج بپردازند. با این حال روش هایی جهت شناسایی برنج کهنه و برنج تازه وجود دارد که مردم می توانند از آنها استفاده کنند. با استفاده از این روش ها می توانید از تفاوت های موجود بین برنج تازه و کهنه مطلع شوید.

تفاوت های برنج تازه و کهنه

برنج کهنه نسبت به برنج تازه از عطر کمتری برخوردار می باشد. زمانی که برنج تازه را انبار می کنند دارای رنگ روشن و شفافی است. اما به مرور زمان رنگ آن تیره می شود. همانطور که در بخش های اولیه گفته شد، برنج تازه دارای رطوبت بسیاری است. به همین علت برای از بین بردن رطوبت موجود در برنج، اقدام به انبار کردن آن می کنند. زمانی که دانه های برنج رطوبت خود را از دست بدهند، خشک تر و سفت تر می شوند. برای تشخیص نرم و سفت بودن دانه برنج می توانید آن را لای دندان خود قرار دهید. با استفاده از این روش به راحتی متوجه نرم یا سفت  بودن دانه برنج خواهید شد.

برنج های کهنه در زمان پخت، به هیچ وجه شفته نمی شوند. به عبارت دیگر دانه های این نوع برنج، در زمان پخت به یکدیگر نمی چسبند و در زمان سرو از ظاهر خوبی برخوردار می باشند. آمیلوز نام محلولی است که در آب وجود دارد. این نوع محلول در انواع برنج نیز قابل مشاهده است. در برنج تازه از این نوع محلول به مقدار زیادی وجود دارد. به همین علت زمانی که اقدام به پخت برنج تازه کنید، شاهد شفته و خمیری شدن آن خواهید بود.

برنج تازه بهتر است یا کهنه؟

انتخاب تازه و کهنه بودن برنج بر عده شخصی است که قصد آشپزی با آن را دارد. هر یک از برنج های نام برده شده دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که شما عزیزان با توجه به نیاز خود می توانید اقدام به خرید یکی از آنها کنید. برنج بازار یکی از سایت های معتبر می باشد که در زمینه فروش انواع برنج ایرانی و خارجی فعالیت می کند. جهت خرید برنج تازه و کهنه می توانید به این سایت مراجعه کنید. اگر به دنبال برنجی هستند که از عطر و بوی بسیاری برخوردار باشد، می توانید اقدام به خرید برنج تازه کنید. برای پخت برنج تازه نیاز به مهارت بسیاری می باشد. زیرا این نوع برنج به راحتی خمیر می شود و دانه های آن به یکدیگر می چسبند. علت خمیری شدن برنج تازه، میزان رطوبتی است که درون دانه های آن وجود دارد.پ

برنج کهنه

نحوه پخت برنج کهنه

پخت این نوع برنج در مقایسه با برنج ساده بسیار آسان تر می باشد. همچنین آشپزی با این نوع برنج راحت تر است. کیفیت برنج کهنه به نوع برنج وابسته می باشد. به عنوان مثال اگر برنج انتخابی شما عزیزان از نوع عطری باشد، زمانی که کهنه شود مقداری از معطر بودن آن کاهش پیدا می کند. با این حال نسبت به سایر نوع های برنج کهنه از عطر بیشتری برخوردار می باشد. این نوع برنج به علت انبار شدن دارای دانه های خشک و سفت تری نسبت به برنج تازه، می باشد. به همین علت برای مدت زمان بیشتری باید آن را در آب خیس کنید. اگر برنجی که خریداری کرده اید، به مدت 3 ماه در انبار نگهداری شده است، باید به زمان خیس کردن آن برنج 30 دقیقه اضافه کنید.

نحوه نگهداری این نوع برنج

در نگهداری برنج کهنه باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به معرفی این نکات می پردازیم. با رعایت این نکات می توانید برنج را به بهترین نحوه نگهداری کنید. دور بودن از رطوبت از مهم ترین نکات در نگهداری این نوع برنج است که باید آن را رعایت کنید. مکانی که قصد نگهداری برنج خود را دارید باید سرد و خشک باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *