مجله برنج

رفع شوری برنج

رفع شوری برنج

برنج یکی از اصلی ترین ماده های غذایی برای ایرانیان به حساب می آید. پخت برنج به روش های مختلفی انجام می شود. همچنین بر اساس نوع برنج خود می توانید روش پخت را انتخاب کنید. به عنوان مثال اکثر مردم برنج ایرانی را به صورت کته مصرف می کنند. زیرا در این نوع پخت، عطر و بوی برنج به خوبی حفظ می شود و جزو روش های سنتی به حساب می آید. در مرحله اول از پخت برنج به صورت کته، باید برنج را به مدت چند ساعت خیس کنید. سپس برنج را چند بار می شورید تا آب برنج به رنگ شفاف در بیاید. در مرحله بعد به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج، آب درون ظرف بریزید. سپس به مقدار لازم نمک و روغن اضافه کنید و بر روی شعله قرار دهید تا آب برنج کاملا خشک شود. در برخی موارد ممکن است که نمک به مقدار زیاد به برنج اضافه کنید و سبب شوری برنج شوید.

جهت خرید انواع برنج ایرانی و خارجی می توانید به سایت برنج بازار، که یکی از معتبرترین سایت ها در زمینه فروش برنج می باشد، مراجعه کنید. در این مقاله به بررسی روش هایی جهت رفع شوری برنج می پردازیم. با به کار گیری این روش ها دیگر نگران شور شدن برنج خود نخواهید بود.

رفع شوری انواع برنج

افراد با بکارگیری روش های متعددی می توانند به رفع شوری برنج بپردازند. همانطور که گفته شد روش های بسیاری برای پخت برنج وجود دارد. در هر یک از این روش ها مرحله اضافه کردن نمک متفاوت است. با این حال افراد زمانی که پی به شوری برنج خود ببرند، به برطرف کردن شوری آن می پردازند. روش از بین بردن شوری برنجی که دم کشیده است و آماده سرو می باشد با برنجی که به صورت آبکش و کته پخته شده است، دارای تفاوت هایی می باشد. به همین علت به بررسی روش های مختلف از بین بردن شوری برنج می پردازیم. شما عزیزان با توجه به نوع پخت برنج خود می توانید روش از بین بردن شوری آن را انتخاب کنید.

رفع شوری برنج

رفع شوری برنج دم کشیده

زمانی که برنج دم کشیده است و در زمان سرو متوجه شوری آن شده اید با ترفندی که در ادامه به بررسی آن می پردازیم می توانید شوری آن را رفع کنید. از بین بردن شوری برنج زمانی که دم کشیده است کمی سخت تر از رفع شوری در مراحل دیگر پخت می باشد. در زمان پخت خورشتی که قصد دارید آن را با برنج خود سرو کنید، سعی کنید از نمک خیلی کمی در آن استفاده کنید. در این صورت زمانی که برنج شما عزیزان با خورشت سرو و میل شود، کسی متوجه شوری آن نخواهد شد.

یکی دیگر از روش های رفع شوری برنج دم کشیده، این است که مجدد مقداری برنج بدون نمک دم کنید. بعد از دم کشیدن برنج، می توانید آن را برنجی که شور شده است مخلوط کنید.

رفع شوری برنج پخته شده

زمانی که روش آبکش کردن را برای پخت برنج خود استفاده کرده اید، ممکن است که در یکی از مراحل پخت متوجه شوری برنج خود شوید‌. در این بخش به بررسی نحوه از بین بردن شوری برنج در روش پخت به صورت آبکش کردن می پردازیم. اگر بعد از آبکش کردن برنج خود متوجه شوری آن شدید، می توانید به صورت پی در پی برنج خود را با آب فراوان آبکشی کنید تا از میزان شوری آن کاسته شود. برای این کار کافی است که برنج خود را درون آبکش بریزید و با آب سرد آن را آبکشی کنید. این کار را تا زمانی که برنج به رنگ شفاف در بیاید، تکرار کنید. زمانی که برنج را با آب می شورید، دقت داشته باشید که آن را هم‌ نزنید. زیرا هم زدن برنج سبب خرد شدن دانه های برنج و همچنین چسبیدن دانه های برنج به یکدیگر می شود.

رفع شوری برنج کته

روش پخت برنج به صورت کته یکی از محبوب ترین روش های پخت در بین مردم به حساب می آید. زیرا در این روش مواد مغذی و املاح موجود در برنج به مقدار زیادی حفظ می شود. برای پخت برنج به این صورت به نمک بیشتری نیاز است. به همین علت امکان شور شدن برنج در زمان پخت به صورت کته، نسبت به سایر روش های پخت بیشتر است. به همین علت با استفاده از چند ترفند می توانید به رفع شوری برنج خود بپردازید. در ادامه به معرفی این ترفند ها خواهیم پرداخت.

استفاده از سیب زمینی: برای رفع شوری برنج کته خود می‌ توانید از سیب زمینی استفاده کنید. استفاده از سیب زمینی جزو کارآمدترین روش ها به حساب می آید. زیرا سیب زمینی تاثیر بسیاری در رفع شوری دارد. برای رفع شوری با استفاده از این روش کافی است سیب زمینی را پوست کنده و آن را ورقه ورقه کنید. در مرحله بعد سیب زمینی های ورقه شده را بر روی برنج خود قرار دهید.  زمانی که برنج دم بکشد، نمک اضافه برنج جذب سیب زمینی ها می شود.

استفاده از قند: یکی دیگر از روش های رفع شوری برنج، استفاده از قند می باشد. با استفاده از قند تا حد زیادی می توانید نمک اضافه برنج خود را از بین ببرید.

استفاده از آبلیمو: با استفاده از آبلیمو می‌توانید به رفع شوری برنج خود بپردازید. زمانی که متوجه شور شدن برنج خود شده اید، می توانید مقداری آبلیمو به برنج خود سپری کنید. سپس برنج را بر روی حرارت کم قرار دهید تا به صورت کامل دم بکشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *