مجله برنج

ویژگی های یک برنج خوب و سالم

ویژگی برنج خوب

 

خرید یک برنج خوب و سالم اهمیت بسیاری دارد. زیرا امروزه برنج های بی کیفیت و نامرغوب بسیاری در بازار وجود دارد که تشخیص آن از یک برنج خوب و مرغوب کمی دشوار است. اما با استفاده از روش هایی که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم، می توانید یک برنج خوب و مرغوب را به راحتی تشخیص دهید. برنج یک غذای اصلی برای ایرانیان به حساب می آید. به همین علت خریداری یک برنج مرغوب و با کیفیت دارای اهمیت بسیاری است.

بررسی ویژگی های برنج خوب و سالم

در این روش به بررسی ویژگی های یک برنج خوب و سالم می پردازیم. برنجی که دارای این ویژگی ها باشد نشان دهنده با کیفیت و مرغوب بودن آن است.

عطر و بوی برنج

عطر و بوی برنج یکی از ویژگی های یک برنج خوب و سالم است. برنج های ایرانی از عطر و بوی فوق العاده ای برخوردار هستند. حتی عطر و بوی برنج های ایرانی تا قبل از پخت به راحتی قابل استشمام می باشند. به همین علت به راحتی تنها با بو کردن برنج می توانید، نوع آن را تشخیص دهید. زیرا برنج های خارجی برخلاف برنج های ایرانی عطر و بوی قابل توجهی ندارند. با باز کردن کیسه برنج و بوییدن برنج به راحتی می توانید عطر و بوی فوق العاده آن را استشمام کنید.

میزان چرب و خشکی برنج

با بررسی میزان چرب و خشکی برنج می‌توانید یک برنج سالم و خوب را شناسایی کنید. میزان چربی برنج های مرغوب و با کیفیت ایرانی بسیار کم می باشد. بنابراین تنها با لمس کردن برنج ایرانی، متوجه چربی کم آن خواهید شد. برنج های خارجی نسبت به برنج های ایرانی بسیار خشک هستند و تنها با لمس آنها پی به شدت و میزان خشکی آنها خواهید برد. با مقایسه برنج ایرانی و خارجی به صورت همزمان به راحتی می توانید برنج خوب و سالم را از برنج بی کیفیت و نامرغوب تشخیص دهید.

بررسی رنگ برنج

رنگ یک برنج خوب و سالم نیمه شفاف می باشد. در زمان خرید برنج با کیفیت و مرغوب ایرانی توجه داشته باشید که به صورت کامل کدر نباشد. زیرا برنج های خارجی و همچنین برنج های درجه دو دارای رنگ کدری هستند. در این نوع برنج ها ساختار بلوری که به راحتی در برنج های باکیفیت و مرغوب ایرانی قابل تشخیص است، وجود ندارد. برای تشخیص اسان برنج ایرانی با کیفیت از برنج خارجی و همچنین برنج درجه دو، کافی است مقداری از برنج ایرانی را در کنار مقداری از برنج خارجی قرار دهید. با این روش به راحتی متوجه متفاوت بودن بافت و رنگ میان برنج ها خواهید شد.

برنج خوب و سالم

 

بند نداشتن برنج خوب و سالم  

بند برنج یک نوار حلقه ای سفید رنگ در دانه های برنج می باشد. رنگ این نوار حلقه ای روشن تر از رنگ برنج است. برنجی که دارای بند است از همان قسمت به راحتی شکسته می شود و آسیب پذیر تر نیز می باشد. بند داشتن برنج به علت برداشت نامناسب و نگهداری اشتباه برنج به وجود می آید. برنج هایی که دارای بند هستند از کیفیت پایینی برخوردار هستند. همچنین این نوع برنج ها در زمان پخت به آسانی خرد می شوند و دارای ظاهری ناخوشایند در زمان سرو و پخت می باشند. برنج های بی کیفیت و همچنین برنج های درجه دو دارای بند هستند. برای خرید یک برنج خوب و سالم به بند نداشتن آن دقت بسیاری کنید.

یک دست بودن برنج

یکدست بودن برنج یکی از ویژگی های یک برنج خوب و سالم محسوب می شود. برنج های با کیفیت و مرغوب ایرانی کاملا یک دست هستند. یک دست بودن برنج در برخی از برنج های خارجی مانند برنج هندی قابل مشاهده است. بنابراین تنها با شناسایی یک دست بودن برنج نمی توانید به مرغوب و با کیفیت بودن برنج پی ببرید.

سفیدک نداشتن برنج خوب و سالم

یکی دیگر از ویژگی های یک برنج خوب و سالم نداشتن سفیدک است. زمانی که برنج در معرض رطوبت قرار گیرد سفیدک خواهد زد. زمانی که برنج در مرحله خشک سازی، به خوبی خشک نشود و رطوبت درون آن باقی بماند سفیدک می زند. برنجی که دارای سفیدک است در زمان پخت خورد می شود و ظاهر خوبی در زمان سرو نخواهد داشت.

خشک بودن برنج

یک برنج خوب و سالم فاقد هیچ گونه رطوبتی می باشد. به عبارت دیگر به خوبی خشک شده است. برنج های مرغوب و با کیفیت ایرانی به خوب خشک شده اند و فاقد هیچ گونه رطوبتی هستند. رطوبت سبب کیفیت شدن برنج می شود. همچنین رطوبت برنج سبب شپشک زدن برنج خواهد شد.

خرید برنج خوب و سالم از جای معتبر

برای خرید یک برنج خوب و سالم می توانید به یک جای معتبر مراجعه فرمایید. برنج بازار یک وبسایت معتبر جهت خرید برنج های ایرانی و خارجی می باشد. در این سایت هر نوع برنجی که مدنظر شما عزیزان باشد، موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *