مجله برنج

عوامل تاثیر گذار در عطر و بوی برنج

عطر و بوی برنج

عوامل تاثیر گذار در عطر و بوی برنج یکی از اولویت های اصلی در خرید برنج می باشد. از طریق عطر و بوی برنج می‌ توان به کیفیت و مرغوب بودن برنج پی برد. برنج های شمال از عطر و بوی بسیاری برخوردار هستند و جزو معتبرترین برنج های کشور به شمار می روند. به همین علت قطب اصلی کشت برنج در ایران، به شمال کشور اختصاص داده شده است. عوامل بسیاری تاثیر گذار هستند. در این مقاله به بررسی این عوامل می پردازیم.

بررسی عطر و بوی برنج

از مهم ترین روش های شناسایی کیفیت برنج می توان به معطر بودن برنج اشاره نمود. به همین علت هر چه عطر برنج بیشتر باشد، کیفیت برنج نیز بیشتر است. بنابراین برنج هایی که دارای عطر بیشتری هستند، فروش بیشتری دارند. برنج شمال از بهترین نوع های برنج معطر ایرانی به حساب می آید.

بررسی انواع برنج عطری ایرانی

از بهترین نوع های برنج در جهان می توان به برنج ایرانی اشاره کرد که این نوع برنج عطر و بوی بسیاری دارد. برنج ایرانی به دلیل محبوبیت بسیاری که دارد به کشور های دیگر صادر می شود. از برنج های شمال کشور ایران که دارای  بوی بسیاری هستند، می توان برنج طارم محلی، هاشمی، بینام، سنگ طارم، دمسیاه، عنبربو و غیره را نام برد. اگر قصد خرید برنج های ایرانی که دارای عطر و بوی بسیاری هستند را دارید، می توانید به سایت برنج بازار مراجعه فرمایید.

بررسی عوامل تاثیر گذار بر عطر و بوی برنج

اکثر برنج هایی که دارای عطر و بوی بسیاری هستند در شمال کشور ایران مانند استان های گیلان و مازندران کشت می شوند. عوامل بسیاری بر روی معطر شدن برنج وجود دارد. هر چه برنج عطر بیشتری داشته باشد، کیفیت بالاتری نیز دارد. در ادامه به معرفی عواملی که بر روی عطر و بوی برنج تاثیر گذار هستند، می پردازیم.

خاک محل کاشت برنج

نوع خاک محل کاشت، یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی عطر و بوی برنج می باشد. خاک مرغوب مهم ترین عامل تاثیر گذار بر روی کیفیت برنج است. هر چه خاک محل کاشت برنج، مرغوب تر باشد برنجی که از آن برداشت می شود، عطر بیشتر و کیفیت بیشتری دارد. اگر خاک زمین حاصلخیز باشد، برنج کاشته شده در آن به خوبی رشد می کند.

درجه حرارت هوا 

کیفیت، عطر و بوی برنج به دمای هوا و میزان درجه حرارت وابسته است. پر شدن دانه و گلدهی آن، به دمای هوا و میزان درجه حرارت نیز بستگی دارد. بنابراین درجه حرارت از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در عطر و بوی برنج می باشد. در زمان کاشت برنج، به بازه زمانی و فصل کشت برنج توجه بسیاری کنید.

 

تغذیه گیاه از عوامل تاثیر گذار بر روی عطر برنج

از کود هایی که دارای نیتروژن در ترکیبات خود هستند، می توانید در زمان کاشت برنج استفاده نمایید. زیرا این نوع کود ها بر روی عطر و بوی برنج و همچنین کیفیت آن تاثیر بسیاری دارند. از دیگر کود هایی که بر روی کیفیت برنج تاثیر گذار هستند، می توان به کود پتاسیم اشاره کرد.‌استفاده از کود پتاسیم برای کشت برنج، سبب عطر بیشتر برنج و همچنین سفیدتر شدن دانه های آن می شود.

میزان رطوبت و آب

میزان رطوبت و آب از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی عطر و بوی برنج است. برنج کشت دوم به دلیل اینکه در فصل پاییز کاشته می شود، کیفیت، عطر بیشتری دارد. زیرا در فصل پاییز میزان آبیاری و رطوبت برنج بیشتر است. بخش عمده از آبیاری برنج، از طریق بارش باران تامین می شود.

تشخیص برنج با کیفیت

یکی از روش های تشخیص برنج با کیفیت، اندازه طولی دانه های آن است. هر چه دانه های برنج نازک تر و طول بیشتری داشته باشند، پر فروش تر هستند. این نوع برنج ها به دلیل پخت خوبی که دارند، مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته اند. این نوع برنج ها در کنار پخت خوبی که دارند، از عطر و بوی خوبی برخوردار نمی باشند. برنج هایی که دانه آنها بلند و نازک است، روش پخت آنها آسان تر می باشد. همچنین نشاسته موجود در آنها نسبت به سایر نوع های برنج بیشتر است. به همین علت کیفیت بالایی دارند.

تشخیص برنج عطری

یکی از نکاتی که هنگام خرید برنج باید دقت کنید، میزان عطر  آن است. به عبارت دیگر میزان عطر و بوی برنج تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت آن دارد.  برای تشخیص مقدار عطر برنج، می توانید مقداری از آن را بردارید و بو کنید. از این روش به راحتی می توانید میزان آن را تعیین کنید. در هنگام خرید برنج، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، میزان عطر و بوی آن است. با مراجعه به سایت برنج بازار می توانید به خرید انواع برنج های ایرانی و خارجی اقدام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *