مجله برنج

خاصیت سبوس برنج

سبوس برنج

لایه خارجی دانه برنج، سبوس برنج نام دارد. این لایه در مراحل تولید برنج از بین می رود. تمام برنج های سفید موجود در سایت برنج بازار، در مراحل آسیاب سبوس خود را از دست داده اند. سبوس این نوع غلات از پوسته خارجی و یک لایه نازک از دانه برنج تشکیل شده است که دارای خواص بسیاری برای بدن انسان است. این نوع  علاوه بر خواص بسیاری که برای بدن انسان دارد، برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه به معرفی این نوع سبوس و خواص آن می پردازیم.

سبوس برنج چیست و بررسی نحوه تولید آن

همانطور که گفته شد سبوس برنج به پوسته خارجی دانه برنج گفته می شود. این پوسته به بخش نشاسته ای برنج متصل شده است که در طی انجام فرآیند هایی از دانه برنج جدا می شود. این ماده از محصولات جانبی اصلی در تولید برنج به حساب می آید که در مراحل آسیاب کردن برنج از آن جدا خواهد شد. برنج قهوه ای یکی از نوع های برنج است که بر خلاف برنج سفید، در مراحل آسیاب کردن سبوس آن جدا نمی شود. این نوع سبوس دارای 15 الی 20 درصد چربی است. به همین علت از بخش عمده از این ماده برای تهیه خوراک دام، سوخت دیگ بخار استفاده می کنند.  مقدار کنی از سبوس این نوع غلات برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید روغن سبوس برنج و خواص آن

در تهیه روغن سبوس برنج، از سبوس این نوع غلات استفاده می شود. روغن تولید شده از سبوس برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کنند. در ترکیبات این نوع روغن مقدار زیادی فیبر، آنتی اکسیدان، اسید های چرب، ویتامین های گروه E و B، مواد معدنی مانند آهن، روی، منگنز،مس، فسفر، پتاسیم و منیزیم وجود دارد.  استفاده از این روغن سبب افزایش سطح اشباع در خون، تنظیم سطح قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول بدو حفظ قلب و عروق می شود. همانطور که گفته شد در ترکیبات این نوع روغن، آنتی اکسیدان های بسیاری وجود دارد. به همین علت استفاده از این روغن در بروز بیماری های بسیاری مانند سرطان روده بزرگ و معده، بیماری های قلبی و عروقی در بدن جلوگیری می کند. در برخی از موارد از روغن سبوس این نوع غلات برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما استفاده می کنند.

خواص دارویی و درمانی

سبوس برنج فواید درمانی و دارویی بسیاری دارد. از سبوس این نوع غلات برای درمان بیماری هایی مانند دیابت، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بالا، کاهش وزن و غیره استفاده می شود. از دیگر فواید این سبوس می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی، درمان اعتیاد به الکل و بهبود عملکرد کبد اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی، بهبود عملکرد گوارش مورد استفاده قرار میگیرد.

سبوس برنجخ

کمک به چاقی صورت از خواص سبوس برنج

از دیگر فواید سبوس برنج، کمک به چاقی صورت می باشد.  این نوع سبوس به علت ترکیبات مفیدی که دارد اثر رادیکال های آزاد را که بر روی پوست وجود دارد، از بین می برد. به همین علت از چروک شدن و پیری پوست پیشگیری می شود. این سبوس علاوه بر جلوگیری از پیری پوست، سبب چاقی صورت نیز می شود. زیرا یکی از قابلیت های سبوس برنج، آبرسانی می باشد. به همین علت کمک بسیاری به چاقی صورت می کند.

کمک به تقویت و رشد مو

از دیگر خواص سبوس برنج می توان به تقویت و رشد مو اشاره کرد. یکی از ویتامین های موجود در سبوس این نوع غلات، ویتامین B می باشد. این نوع ویتامین سبب تحریک سوخت و ساز سلول های زنده پیازه مو می شود. در نتیجه به تقویت و رشد مو کمک بسیاری می کند. یکی دیگر از ویتامین های موجود در سبوس برنج، ویتامین E است. از فواید این نوع ویتامین برای مو می توان به جلوگیری از ریزش مو و همچنین جلوگیری از سفید شدن ناگهانی مو اشاره کرد.

در ترکیبات سبوس برنج مواد معدنی مانند مس و آهن وجود دارد. این دو مواد معدنی به بهبود گردش خون در پوست سر کمک بسیاری می کنند. یکی دیگر از ترکیبات موجود در سبوس این نوع غلات، زینک می باشد. از فواید زینک می‌ توان به تقویت عملکرد سیستم عصبی و دفاعی بدن و سلامت مو ها، اشاره کرد.

درمان یبوست 

از دیگر فواید سبوس برنج می توان به درمان یبوست اشاره کرد. استفاده از سبوس این نوع غلات از مهم ترین راه های طبیعی درمان یبوست به حساب می آید. همانطور که گفته شد فیبر یکی از ترکیبات موجود در این نوع غلات است. به همین علت فیبر موجب بهبود حرکات روده می شود. سبوس برنج به حرکت مدفوع در روده بزرگ و کوچک کمک بسیاری می کند. این امر سبب سلامت لوله های روده می شود.

جلوگیری از بوی بد دهان سبوس برنج

یکی دیگر از خواص سبوس برنج، جلوگیری از بوی بد دهان می باشد. برای جلوگیری از بوی بد دهان می توانید از روغن سبوس این نوع غلات استفاده کنید. آنتی اکسیدان موجود در روغن سبوس، به رفع بوی بد دهان کمک بسیاری می کند.

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص خواص سبوس برنج به دست آورده باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *