مجله برنج, مقالات

تفاوت برنج ایرانی و خارجی ؟

تفاوت برنج ایرانی و خارجی

درصد بالایی از مردم جهان اهمیت بسیاری به کیفیت مواد غذایی خود می دهند. برنج یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در ایران محسوب می شود. برنج ایرانی و خارجی دارای تفاوت هایی است. برنج های ایرانی و خارجی تفاوت هایی در نحوه پخت، خواص، ارزش غذایی، ظاهر و … دارند. تفاوت های نام برده شده سبب تمایز این نوع برنج ها از یکدیگر می شوند. بنابراین قبل از انتخاب برنج، بهتر است به بررسی تفاوت های آن با سایر نوع های برنج بپردازید.

تفاوت برنج ایرانی و خارجی

علت ایجاد تفاوت بین برنج ایرانی و خارجی، موارد و فاکتور های مختلفی می باشد.  در ادامه به معرفی مهم ترین عوامل ایجاد تفاوت بین برنج خارجی و ایرانی می پردازیم.

نحوه کشت برنج 

از علت های ایجاد تفاوت بین برنج ایرانی و خارجی، می توان به  نحوه کشت آن اشاره نمود. روش کشت برخی  از برنج های ایرانی، آبیاری بارانی یا دیم است. مشخصه اصلی برنج های ایرانی، کشت با آب سالم می باشد. نحوه کشت برنج های خارجی با نوع ایرانی آن دارای تفاوت هایی است. برخی از برنج های خارجی مانند برنج های هندی، با آب ناسالم و فاضلاب آبیاری می شوند. البته استفاده از این نوع آبیاری برای برنج های خارجی یک احتمال است. به عبارت دیگر تمامی برنج های خارجی موجود در دنیا با آب ناسالم و فاضلاب آبیاری نمی شوند. بلکه برای آبیاری برخی از آنها از این روش استفاده می کنند. طعم نهایی، سالم و بدون ضرر بودن برنج ارتباط مستقیمی با نحوه آبیاری آن دارد. بنابراین برنج های ایرانی به دلیل روش آبیاری مناسبی که دارند، از کیفیت بالاتری نسبت به سایر برنج ها، برخوردار می باشند.

شیوه نگهداری برنج ها

از دیگر عواملی که سبب ایجاد تفاوت بین برنج ایرانی و خارجی شده است، می توان به نحوه نگهداری آنها اشاره نمود. در صورت نگهداری طولانی مدت از برنج ایرانی شته های برنج را مشاهده خواهید کرد. علت به وجود آمدن این شته ها در برنج های ایرانی، عدم استفاده از مواد نگهدارنده می باشد. برنج هایی که فاقد مواد نگهدارنده هستند،  نسبت به سایر برنج ها سالم تر می باشند. اما یکی از معایب این نوع برنج ها، شته زدن آنها است. با استفاده از روش های مختلف می توانید از شته زدن برنج خود جلوگیری نمایید.

نحوه پخت برنج ایرانی و خارجی  

نحوه پخت برنج از مهم ترین تفاوت های برنج ایرانی و خارجی محسوب می شود. اگر برنج شما از نوع ایرانی می باشد، بهتر است قبل از پخت به مدت یک ساعت آن را در آب ولرم و مقداری نمک خیس کنید. خیس کردن برنج ایرانی قبل از پخت سبب قد کشیدن آن می شود. همچنین با استفاده از این روش پخت محصول با کیفیت تر خواهد شد. اما اگر برنج شما از نوع خارجی می باشد، قبل از پخت نیازی به خیس کردن آن نیست. پخت برنج ایرانی به روش کته ای سبب نگهداری خواص، عطر و طعم آن تا حد بسیاری می شود. بنابراین استفاده از روش کته ای برای پخت برنج ایرانی مناسب تر است.

همچنین برای پخت برنج خارجی می توانید آن را آبکش نمایید. پخت برنج خارجی به نسبت برنج ایرانی آسان تر است. در اکثر موارد این نوع برنج بعد از پخت شفته نمی شود. به همین علت اکثر رستوران ها برای جلوگیری از شفته شدن برنج، از نوع خارجی این محصول استفاده می نمایند.

عطر و طعم برنج های ایرانی  و خارجی

برنج های ایرانی به دلیل عطر و طعم منحصر به فردی که دارند، دارای طرفداران بسیاری هستند. برنج های ایرانی از لحاظ عطر و طعم با یکدیگر دارای تفاوت هایی می باشند. طعم برخی از آنها قوی تر و برخی دیگر ضعیف تر است. برنج های ایرانی با وجود تفاوتی که در طعم خود دارند، به نسبت برنج های خارجی در جایگاه بالاتری قرار گرفته اند. همانطور که گفته شد روش پخت برنج های ایرانی سخت می باشد. با تکرار و تمرین نحوه پخت برنج ایرانی را یاد خواهید گرفت. در این صورت متوجه تفاوت طعم و عطر آن با برنج های خارجی خواهید شد. برنج های ایرانی از لحاظ طعم و عطر قابل قیاس با برنج های خارجی نیست.

کیفیت برنج ایرانی و خارجی

کیفیت برنج ایرانی و خارجی بر اساس عوامل و فاکتور های مختلفی سنجیده می شود. نحوه کشت، برداشت و بسته بندی برنج جزو مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت برنج به حساب می آیند. از دیگر عواملی که بر روی کیفیت برنج تاثیر می گذارند، می توان به نوع آبیاری، استفاده از مواد نگهدارنده و غیره اشاره نمود.  برنج های ایرانی جزو باکیفیت ترین برنج ها محسوب می شوند که دارای ارزش غذایی بالایی نیز هستند. در بین برنج های خارجی نوع پاکستانی یا باسماتی آن نسبت به سایر نوع ها از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد. برنج هندی از لحاظ کیفیت در رتبه سوم برنج های خارجی قرار می گیرد. با مراجعه به سایت برنج بازار می توانید به خرید انواع برنج های ایرانی و خارجی بپردازید.

امید است اطلاعات جامعی در خصوص تفاوت های برنج ایرانی و خارجی در برنج بازار  به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *